LouiZeForum

3D vrml
 
HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Log in  3Dchats / forums3Dchats / forums  

Share | 
 

 X3Dom: la pont entre x3D et WebGL

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
vcard
+100
+100


Number of posts : 157
Localisation : babelx3d server/portal at http://www.odisseia.univ-ab.pt/abnet2/
Registration date : 2008-08-31

PostSubject: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sun 11 Apr - 16:12

X3Dom: des scripts (javascript) qui vont changer tout!

On sent que WebGL est arrivé en force. Les nouvelles versions des majeurs navigateurs seront, très probablement, "WebGL ready".
La tradition de programmer en javascript pour créer la 3d n'existe pas vraiment (oui, des bibliothèques sont déjà crées et ça monte très vite, mais ...) et c'est lá que entre en jeu X3Dom, (de Fraunhofer IGD) qui permet avec un simple script (javascript) d'avoir la renderisation directe d'objets x3d dans un navigateur compatible avec WebGL.

Voici un exemple très simple fait simplement avec Vivaty Studio (pour le code x3d du cube) et un simple éditeur de pages Web, mais qui montre la simplicité et beauté du concept. Pour cette scène très simple, tout se résume a "copy & paste" du code x3D du cube dans un "tag" x3d de la page Web.



Pour lancer ce test, il faut installer des versions de test récentes de Firefox (et Chrome ou autres) et les configurer comme indiqué dans cette page (très simple a suivre dans le cas de firefox).
Il y a de nombreux exemples, dans les pages de X3Dom (similaires aux de blaxxun et bitmanagement) qui vont certainement captiver les mordus du VRML/x3D pour l'important travail de cette équipe.
Back to top Go down
View user profile http://www.odisseialabmedia.univ-ab.pt/babelx3d/
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sun 11 Apr - 22:42

LOL vitor ,
I was just uploading my last trying to continue to "play" on web3d-fr

and now I see your post here ,
merciiii

btw it is not "play" ,
I am a bit tired / bored / dispressed LOL without blaxx


http://dumenieu.free.fr/louizeforum/droite.xhtml


http://dumenieu.free.fr/louizeforum/droite.wrl

But merci ,
I will continue to try Smile



reddit :

my first trying was that one , from your example ,merci vitor


http://dumenieu.free.fr/x3dom/MixED.xhtml


_________________
http://mixed3d.net/


Last edited by alain on Sun 4 Nov - 17:23; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
peter le cochon
+1000
+1000


Number of posts : 1032
Localisation : deutschland (sniff)
Registration date : 2005-05-28

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Mon 17 May - 20:18

Thank you for the news, Vcard.

That's probably the most promising project regarding web3d since ... probably 1995 Confused

It has been a long list of success stories signed by the Fraunhofer guys till now ... Shocked ... so I hope this one becomes a real standard, on all browsers.

pig

P.S.: since Fraunhofer Institut is not a "comitee" (nor a consortium), they shall be successfull :

A camel is a horse designed by a comitee.
Back to top Go down
View user profile
Peugeotfast
+1000
+1000


Number of posts : 1840
Age : 47
Registration date : 2007-06-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Mon 17 May - 20:36

je ne peut pas test , pourtant je suis a jour

WebGL is not yet supported in your browser.
Follow link for a list of supported browsers...
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Mon 17 May - 21:11

c'est avec Minefield , Peugeot

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 16 Apr - 1:03

hummm , I retried , but it is not easy

http://dumenieu.free.fr/x3dom/BoxpourX3Dom.xhtml

and this one with some bug

http://dumenieu.free.fr/x3dom/zenorpourX3DomOR.xhtml

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 16 Apr - 1:15

examples here

http://learningwebgl.com/blog/?p=11#examples



http://www.chromeexperiments.com/webgl/

http://usuaris.tinet.cat/jmarine/dames/

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
legloups
+200
+200


Number of posts : 678
Localisation : var
Registration date : 2006-05-05

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 16 Apr - 14:11

Ah x3dom, il est excellent, je suis à fond dedans... d'ailleurs j'ai commencé à écrire des tutos Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://perso.wanadoo.fr/l-goulois
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 16 Apr - 15:05

ahaha je suis en train d'en finir un minuscule il sera ici , ahahaha :

http://alaindumenieu.pagesperso-orange.fr/artvrml/280411.htm

( dans 10 minutes Smile

juste après

http://alaindumenieu.pagesperso-orange.fr/artvrml/210411.htm

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 16 Apr - 15:15

ayest LOL , online

Bah , c'est du grand amateurisme , on se refait pas Smile
Menfin ça m'aide à me souvenir Smile


_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
Pyth7
15/20


Number of posts : 81
Registration date : 2008-12-02

PostSubject: Perpetually in I997   Sun 17 Apr - 0:51

IMHO this X3Dom is one more example of "Those who don't learn from history are bound to repeat it"
It will be another round of 1997 broken functionality all over again, along with X HTML5 browser can do this, but Y can't. and the twain won't meet except in the simple worlds, because HTML5 X browser decides "we can do it another and better way so we will go off spec"
What makes this X3Dom worse is not only the broken functionality, but that it is put into the hands and wholly dependent on HTML5 browser vendors who really don't have a vested whole-hearted interest in 3D -it's more like "Oh yeah we can do 3D too, while our primary use is standard 2D". That is just asking to be put on the back burner as far as X3Dom users are concerned. This rant isn't about the technology per se, but about the behaviour of web vendors that should have been learned over 14 years ago.
X3Dom is just one more Quxotic attempt at a unified 3D web (yawn) and the lemmings will follow to another decade of disappointment.

Pyth'd Off


Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sun 17 Apr - 13:38

Well , I guess you are right , Russ.
But web3D ( and web ! ) is always under money conceptions , am I false ?

I mean that Blaxxun had been bankrupt because of that ,
BS has his stupid logo ,etc etc.

And I guess that Peter is true too , to tell ( above ) that "a camel is a horse

designed by a comitee" .

Anyways I (re)try X3dom just because I like to try new things and to see if I am

able to do something with .

To make a x3d from my old vrmls is not too much complicated when they are simple

.
So I try to make some tests in xhtml .
But it is not so easy , and I don't like how we move in .

An other point is that when I want to show some 3d to some friends
( who have no plugins , or have a Mac ,or Linux etc ) it is always
deceptiv , or often .

I wonder if I will have still to explain :
Use Firefox and type
about:config
and check

"webgl.enabled_for_all_sites" ,put "true"
....
pity ...

Anyways , here is my last stupid experiment , scuse Smile


http://dumenieu.free.fr/x3dom/aul_twisted_pourX3Dom.xhtml

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
[wog]colonel
10/20


Number of posts : 47
Age : 47
Registration date : 2007-05-11

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 4 Nov - 9:41

salut à tous ,cela faisait longtemps ,avec plein de projet en tête j'avais laissé de coté la 3d sur le web mais avec webgl ,ça me donne envie à nouveau .
Alors plusieurs question dont la première existe-t-il des outils pour le webgl du type de ceux pour le wrml comme Internet Space Builder ou VRMLPad ,les uatres questions viendront plus tard ..
Back to top Go down
View user profile http://www.warofgenerals.com
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 4 Nov - 10:06

Salut colonel , re welcome to 3d Smile

http://www.editions-lacornichedor.com/forum/viewtopic.php?f=56&t=715&p=15781#p15781

Je sais pas si c'est accessible lorsqu'on n'est pas connecté ,
alors je recopie ,
mais faudrait farfouiller dans tout le topic "Webgl" du PetitInfographiste,ya peut être des réponses.
Pas le temps pour l'instant , j'ai école ,scuse.
do it yourself Smile

Quote :


legloups wrote:
Debugging and editing webpages in 3D un nouveau plug de firefox

http://hacks.mozilla.org/2011/10/debugging-and-editing-webpages-in-3d/



je vais essayer ça ce week-end.

Par ailleurs on me demande


"existe-t-il des outils pour le webgl du type de ceux pour le wrml comme Internet Space Builder ou VRMLPad "

merci par avance


_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 4 Nov - 20:30

réponse de legloups , ( c'est un pro )

Quote :
Re: WebGL
de legloups » Ven Nov 04, 2011 6:49 pm

Ah ben la plus simple à prendre en main, c'est coppercube

http://www.ambiera.com/coppercube/index.html


j'essaye ce WE , si j'arrive à tout faire

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 5 Nov - 17:01

quick test de coppercube :



la version html marchait pas mais j'ai trouvé ça :

http://www.irrlicht3d.org/pivot/entry.php?id=1209

Quote :
BTW: if you come across the same problem, simply do this: Enter about:config in the Firefox adress bar, and set the setting security.fileuri.strict_origin_policy to false. Your WebGL stuff then will start working again, also locally.

so .......






_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
[wog]colonel
10/20


Number of posts : 47
Age : 47
Registration date : 2007-05-11

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 11 Nov - 15:09

MERCI... ^^
Back to top Go down
View user profile http://www.warofgenerals.com
[wog]colonel
10/20


Number of posts : 47
Age : 47
Registration date : 2007-05-11

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 11 Nov - 21:31

c'est frustrant comme d'hab c'est payant ....
Back to top Go down
View user profile http://www.warofgenerals.com
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 11 Nov - 22:06

oauis , pffff

menfin c'est pas très cher ,
et ça a l'air pas mal

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Sat 19 Nov - 10:42

http://www.editions-lacornichedor.com/forum/viewtopic.php?f=56&t=715&p=15846#p15846



Quote :
Re: WebGL
de alain » Sam Nov 19, 2011 9:41 am

Quote :
legloups a écrit:
Un outils de modeling bien sympa
http://modeller.shapesmith.net/ui.html? ... 9a1e0ba34b

Un outil qui va plaire à Alain, il permettre de créer graphiquement des environnement temps réel WebGL



ouais , marrant , mais ya rien pour sauvegarder , non ?

En plus , je sais pas pourquoi , depuis 15 jours, mon Firefox n'affiche plus la source des pages







_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Tue 20 Nov - 0:45

I write here because I hope vcard will see it , LOL

I retried xhtml since some days .

I archivied here recently :

http://alaindumenieu.pagesperso-orange.fr/artvrml/221112.htm

I know how to convert from vrml to x3d
( I use Flux and repare the errors with vrmlpad)

I edit the x3d with notepad to get the xhtml


but it is hard for me to understand how to get no errors
with javascipt scipts.

I googled about , but get still errors.

It is sad because I have some friends or pupils who can see my files without installing BS or blaxx ,
using xhtml ,
but I do want that they get ALSO the result of my codes !!

( even when they are not MY codes , LOL ,
I spent 10 years to be unable to write only one , LOOOL )

exemple :

that one has a script to change the viewpoint after a short moment :



http://mixed3d.free.fr/x3d/beton.wrl

sorry the texture is 1MO and there is a sound too , LOL

when I convert to xhtml I had errors so I deleted the script here , that is sad LOL

http://mixed3d.free.fr/x3d/beton.xhtml


I must say too that the lights are not working in similar way than in vrml , but it is less important.


Well.... anyways , I will bore with my questions , vcard and his friends on Babel site Smile

ps : I wonder is there is a more simple way to edit all that , than to do all by hand !


ps : I see also in Chrome that the sound is lost Sad


question to vcard : est -il pire de mourir du tabagisme plutôt que du html5 ????

Smile

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
peter le cochon
+1000
+1000


Number of posts : 1032
Localisation : deutschland (sniff)
Registration date : 2005-05-28

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 8 Apr - 21:07

Kids!

Here's the pig (still alive)

Go visit this link using your tablet or smartphone (preferrably an i-WhatSoEver): https://vrmath2.net/vrbox/

I was pretty surprised to find out that my snertphone (i-something) was able to display x3dom content out of the box.

Confused Since Alain's forrum does not show the year when a post was posted, I will write it here: today is 2016, April 8th

In case you read this in the year 2024, your smartphone is an implant in your left nipple, it is a nerd and you hate it, but you must have it by law: virtual reality still comes in bottles for $6.55?  What the fuck ?!?

Bissous to all of you!

Peter


P.S.: regarding x3dom browser support (the times, they are changing) : http://www.x3dom.org/contact/?page_id=9
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 8 Apr - 22:33

you missed my birthday, amigo , it was 3 days ago Smile

_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 8 Apr - 23:18

ok i got it
( because my great son Bertrand is at home on holidays with its smartphone)



_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
alain
fondateur
fondateur


Number of posts : 22810
Localisation : Dompierre sur Veyle ,France
Registration date : 2005-04-19

PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Fri 8 Apr - 23:23

well ..to tell the truth, mon cher Peter, sketchfab changed my life 3 years ago

https://sketchfab.com/dumenieu/models


_________________
http://mixed3d.net/
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: X3Dom: la pont entre x3D et WebGL   Today at 19:33

Back to top Go down
 
X3Dom: la pont entre x3D et WebGL
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Commande pont tournant Fleischmann 6152
» [RESOLU] "Symbiose" entre SoftwareZator et site web....
» Le réseau que vous ne verrez pas dans les magazines
» Question sur compatibilité entre carte mére et carte graphique
» Petites insertions entre amis....

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
LouiZeForum :: ARTS :: 3D art :: Script-
Jump to: